Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

čtvrtek 16. dubna 2020

Austin Kleon a jeho motivačně kreativní knížky

Austin Kleon je výtvarník a spisovatel. Člověk kreativní snad ve všech ohledech, a pokud můžu soudit, taky velmi pozitivně naladěný. Jeho knížky jsou nejen výletem do motivační literatury, ale taky krásným vizuálním zážitkem.




Nejsem fanoušek motivační literatury a vím o sobě, že je pro mě v podstatě nemožné následovat chytrá poučení o životě, která si někde přečtu. Po Kleonovi jsem sáhla víceméně náhodně - začala jsem knihou Steal Like an Artist, pokračovala Keep Going a naposledy jsem si dala Show Your Work (jako jedinou v češtině).  Četla jsem je nicméně všechny ve formě e-book (a předpokládám, že z papírové verze bych měla díky krásné grafice ještě lepší pocit - zároveň to ale nejsou knížky, které bych potřebovala mít fyzicky v knihovně).

Kraď jako umělec mě bavil už samotnou premisou - tedy tím, že kreativita není až tak o tom, že na vás zhůry spadne múza. Kleon tu dává konkrétní tipy, které podle něj (a při jeho vlastní kreativní činnosti) pomáhají probouzet kreativitu: ať už je to třeba imitování stylu oblíbených umělců (ze kterého se sami něco naučíte), zapojení manuálních činností (v životě přece nejde jen o mentální cvičení...) nebo udržování si různých vedlejších koníčků a vášní.

 Ukaž, co děláš je za mě nejslabší knížka. Opravdu se v ní nedozvíte moc víc než to, že když chcete být známí nebo zapojení v komunitě obdobně smýšlejících lidí, máte svoji práci publikovat (ideálně na internetu). Samozřejmě dává spoustu dobrých tipů, jak na to, čeho se nebát a co jemu funguje. Ale opravdu nejde o nic objevného.

Jeď dál mě bavilo hodně. Je to knížka pro ty, kdo jsou v čemkoliv a z jakéhokolivu důvodu zaseknutí - a nemusí se nutně jednat o kreativní činnosti (i když na ní to samozřejmě nejvíc sedí). Kleon tu opět dává praktické tipy, které jemu fungují, aby se držel své práce a svých cílů: od psaní deníků a to-do-listů, přes věnování pozornosti nejobyčejnějším věcem, po vyčlenění koutku, kde dělá jenom tuhle jednu činnost.


Kleonův styl je jednoduchý, ale chytrý: knihy jsou rozdělené do sekcí (nebo-li větších "rad, co dělat"), v rámci kterých prezentuje dalších pár souvisejících myšlenek. Tohle členění aspoň pro mě funguje moc dobře. Navíc knihy prokládá citáty slavných a různými zábavnými grafikami.
Je mi sympatické, že Kleon do všech svých knih dává jasný disclaimer: Tohle všechno funguje mně, ale vám nemusí. Vezměte si z toho, co potřebujete, inspirujte se a zbytek zahoďte. Díky tomuhle přístupu podle mě odbourává jednu z velkých bariér běžných motivačních knih - tedy uklidňuje vás, že je v pořádku, pokud na jeho životní cestu nenastoupíte, protože to žádná univerzální cesta není.

Samozřejmě na Kleonových knihách najdu i mouchy. S některými radami jsem nesouhlasila, což je ale naprosto v pořádku. A zdá se mi, že soubory rad (kterými Klenovy knihy jsou) jsou trochu nahodilé - některé z nich by šlo v klidu zařadit do jiné z jeho knih a jasný koncept žádná z nich nemá, jenom volnou linku v podobě hlavního tématu. Zároveň citáty, které používá, jsou samozřejmě vybírány striktně tak, aby podporovaly jeho argument (a šlo by najít spoustu jiných, které říkají opak).
Za mě ale stále jedny z mála motivačních knih, které jsem ochotná číst a které mě baví. Většinu rad jsem sice zahodila, část působí jenom jako dobrý materiál k zamyšlení a jejich aplikace nijak úspěšná nebude. I tak příjemný zážitek.

Žádné komentáře:

Okomentovat