Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

středa 4. března 2015

Zpravodajský pořad jinak: Svět podle Johna Olivera

Televizní show, ve kterých komici probírají aktuální dění. Zní nějak divně? Mně tedy rozhodně. Když jsem s tímto stylem pořadu, který ve velkém produkuje BBC, byla seznámena, byl to pro mě pravý kulturní šok. Jako fakt? Na tohle se v Anglii dívají normální lidé? Představte si, jakou úroveň mají u nás pořady, které lidi považují za vtipné, a jaký styl humoru to je, a pak si zkuste představit, že by v těchto podmínkách vznikla chytrá show o tom, co zrovna hýbe světem. Jako o ZPRÁVÁCH. Prostě sci-fi. Naštěstí máme youtube a můžeme tyto pořady sledovat a tiše Angličanům závidět. A když na to přijde, můžeme závidět spíš Američanům: mají totiž Last Week Tonight s moderátorem Johnem Oliverem.








Last Week Tonight with John Oliver běží - jak už název napodívá - jednou týdně, a to na HBO. Jde o  velmi jednoduchý formát: moderátor sedící za pultem, občas nějaká grafika v rohu nebo videoklip, v hledišti publikum reagující na informace. Řekla jsem jednoduchý formát - a musím dodat, že pro diváka. Pokud byste chvíli pořad sledovali, hned vám dojde, kolik práce za ním je: hloubkové rešerše, vypilované a přesně padnoucí vtipy a navíc obsah „s přesahem“, který je očividně marketingovým tahem, ale zároveň se angažuje proti společenským problémům (hlavně jsou to twitterové kampaně, naposledy #JeffWeCan namířená proti Marlboru).

Jeff, nemocná plíce, nový maskot pro Marlboro


Na téhle show není fascinující to, že by pružně reagovala na aktuální dění a doplňovala běžné zpravodajství: Jako týdeník tyhle ambice nemá a nemůže mít. Řekla bych, že právě tenhle fakt rozvazuje autorům ruce. Můžou se věnovat dlouhodobějším problémům, které jdou k samé struktuře systému a o kterých často nic nevíme nebo se o nich moc nemluví. John Oliver tak dělá to, že témata nepřejímá, ale sám je nastoluje. Teď mě automaticky napadá slogan z Otázek Václava Moravce: „A o čem se po dnešních Otázkách bude mluvit?“ Ano, v případě Last Week Tonight to tak opravdu funguje. 


                                             Promo na druhou řadu

Takže, o čem se začalo mluvit? V poslední době třeba o tom, jak si tabákové společnosti hájí svůj byznys (třeba žalobou celých států, které se snaží o změny ve zdravotnické politice) - k tomuto se váže kampaň JeffWeCan. Nebo o volbách soudců v USA (vůbec jsem netušila, že tam soudcovství funguje takhle šíleně!). O studenstkých půjčkách. Marketingu farmaceutických společností namířeném na doktory. O tom, jak soutěže krásy údajně financují dívkách studia. O nesmyslném vyzbrojení americké policie. A tak dále.



A pak přichází trochu odlehčená témata: doporučuji nepřekonatelné video o lososech. Nebo rubriku How is this still a thing. Nebo video, ve kterém se John Oliver uchází o roli Christiana Greye.


                                                  Legendární lososi


                                                   John Oliver jako Christian Grey


S Johnem Oliverem se prostě nebudete nudit. Je čím dál tím lepší. Otevírá zajímavá témata, je vtipný a originální. Občas jsem z jeho videí trochu přešlá, protože mi berou i zbytky naivní důvěry v to, že aspoň něco funguje. A jak říká Will McAvoy v prvním díle Newsroomu: „First step in solving any problem is recongnizing there is one.“ John Oliver a jeho show v tomhle směru odvádějí neuvěřitelný kus poctivé práce.

Kéž by někdo něco podobného dělal i u nás! Bylo by to potřeba.




Jak moc mám ráda Last Week Tonight:

 

Zdroje obrázků: http://movies2k.so/2015/02/16/last-week-tonight-with-john-oliver-s02e02/
http://www.chicagonow.com/one-cause-at-a-time/2015/02/jeff-we-can-lessons-in-mission-driven-marketing/
http://www.kaelawohl.com/last/

Žádné komentáře:

Okomentovat