Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

sobota 20. června 2015

Seriál Agent Carter: Jak se Marvelu povedla silná ženská hrdinka

Marvel je v rozletu nejen s filmy, ale i se seriály. Nedávno jsem tu psala o jeho Agents of S.H.I.E.L.D, ale je tu ještě jeden, z mého pohledu zajímavější projekt - minisérie Agent Carter. Odehrává se po konci druhé světové války a soustředí se na postavu Peggy Carter, agentky, která hrála ústřední roli v prvním díle Captain America, ale přirozeně byla postavou Kapitána upozaděna. V seriálu je rozvinut její potenciál - a to k mojí velké spokojenosti.




Peggy Carter je sebevědomá a všeho schopná žena. Kdyby žila v naší době, nejspíš by celou tajnou službu řídila. Jenže v roce 1946 je jedinou ženou v tajné službě SSR (Strategic Scientific Reserve): její kolegové se na ni dívají shora, nechávají ji vařit kafe a psát zprávy a vůbec předpokládají, že ji do tajné služby zařadili spíš kvůli pietě ke Kapitánovi. Peggy Carter, která byla zvyklá dávat rozkazy a být za války na stejné úrovni jako její kolegové v armádě, novou situaci nenese úplně lehce. 
A pak někdo vykrade sejf Howarda Starka (geniálního vynálezce, milionáře a playboje, který je známý už z Capitána jedničky a jehož následovníkem je Tony Stark alias Iron Man) a ukradne "zlobivé děti" -  nebezpečné vynálezy, které by v rukou jistých lidí mohly představovat problém. Tajná služba, místo aby se zabývala lupiči, začne podezřívat Starka, že loupež nafingoval a své vynálezy chce prodat na černém trhu. Carter proto začíná za zády kolegů své vlastní vyšetřování, což ale ani trochu nepomáhá jejímu postavení v SSR - a kromě toho, ani Stark s ní očividně nehraje čistou hru...

Podceňovat krásné ženy...
... se většinou nevyplácí



Nic nového pod sluncem

Předem si řekněme, že zápletka je silně neoriginální. Geniální, ale asociální vynálezce a jeho nebezpečné vynálezy, které způsobují neustálé problémy - univerzálně aplikovatelný příběh, kterým by se dal shrnout i vývoj okolo Tonyho Starka. Na druhou stranu je mi tenhle přístup aktuálně sympatičtější než vědátoři v Agents of S.H.I.EL.D., kteří zvládnou v každém díle tak během deseti minut vyřešit nejmíň jednu neřešitelnou záhadu a/nebo vyvinout lék proti neléčitelné mimozemské nemoci. Dívat se na vědce hrající si na 3D  "monitoru" je sice hezké, ale pokud většina zápletek stojí na řešení technologických katastrof jinými technilogickými vymoženostmi - tak o tom můžeme s klidným srdcem říct, že to pořádnou zápletku vlastně nemá.
Natočit jednou příběh z půlky 20. století má prostě něco do sebe. Nemusíte se trápit s neuvěřitelnými mimozemskými technologiemi a předhánět se v hi-tech prostředí, abyste diváky nadchnuli. Tady to není potřeba: i vysílačky jsou neprakticky velké a jediné, co jde mimo rámec technického chápání, jsou vynálezy Starka, které se ale nikdo nesnaží zas tak podrobně technicky vysvětlovat. Vrátili jsme se do doby, kdy je technologie spíš ilustračním prvkem a není tak křečovitě prosazovaná do první linie. Tenhle přístup je velmi... osvěžující. (Jsem zvědavá, jestli tvůrci seriálů někdy dojdou k umírněnější verzi pohledu na vědce, ale to je trochu jiný příběh...)
Navíc není seriál tak trikově předimenzovaný jako Agents of S.H.I.E.L.D. Nejde jen o vymýšlení stále nových technologií, ale taky třeba o bojové scény - jsou čisté, osobnější, je do nich zapojeno míň lidí (žádné "já proti stovce"). Výsledný efekt je pak uvěřitelnější (samozřejmě s jistou licencí) a "intimnější", má větší emocionální náboj.
Jako bonus si přidejte dobové oblečení (na eleganci čtyřicátých let prostě nemáme) a stylovou hudbu (ideální pro všechny fanoušky swingu a obecně hudby první poloviny 20. století). Výsledná atmosféra je výborná.

Jde to i staromódní cestou

Holka od tajných

Co mě ale na minisérii hodně baví, je samozřejmě hlavní postava. Peggy Carter (Hayley Atwell) je skvělá a já jí moc fandím. Není to ufňukaná holka, která by se celý den užírala tím, že ztratila svého Kapitána A JEŠTĚ ji všichni kolegové považují za vzduch. Peggy přebírá iniciativu, trefuje se do kolegů sžíravými poznámkami a prostě se snaží všem dokázat, že na to má. Dokáže být smrtelnou zbraní i okouzlující dámou, je vtipná a nad věcí a má kontrolu nad svým okolím. S čistým svědomím můžu říct - konečně ženská hrdinka, která se Marvelu povedla! 

I další postavy jsou ovšem zajímavé. Párkrát se tu mihne Howard Stark (Dominic Cooper), který je tak nesnesitelně arogantní, až je tím roztomilý. Tým z SSR je také dobře napsaný: drsný šéf Dooley (Shea Whigham), šovinistický blonďatý hezoun Thompson (Chad Murray) a hlavně sympaťák Sousa (Enver Gjokaj), který se snaží svůj idealismus maskovat cynickými vtípky. Když k tomu přidáte Starkova anglického komorníka Jarvise (James D´Arcy), který se snaží Peggy pomáhat, Peggynu naivní kamarádku Angie a ruské záporáky (jejichž ruský původ na rozdíl od většiny jiných filmů a seriálů dává smysl), máte celkový obraz. Postavy to jsou jasně vyprofilované, což je pro minisérii dobře: dohromady tvoří sami o sobě pro příběh zajímavou vztahovou dynamiku.



Takže: Pusťte si Agent Carter. Jak sérii, tak na něm nezávislý krátký film Agent Carter. Zvlášť pokud jste mírně feministicky naladěnou fanynkou komiksů. Tohle budete mít rádi. Samozřejmě s tím, že je nutné brát celou tu věc s rezervou, jako každý seriál. Je dost jasné, se kterým kolegou asi Peggy nakonec skončí (tedy alespoň v to doufám, Daniel Sousa je hodně vtipný chlápek a jednoznačně mu fandím), občasné emotivní scény jsou nutností (ale nejsou kýčovité) a stereotypy hojně podporují děj (anglický komorník Jarvis je ovšem dokonalý).
Seriál Peggy Carter je jako jeho hrdinka: elegantní, vtipný a na úrovni. Těším se na další sérii (která přijde na začátku roku 2016 a snad bude mít víc než 8 dílů). Peggy Carter si zaslouží uznání nejen kolegů, ale i seriálových diváků a divaček. 


Jak moc se mi seriál líbil:

 


7 komentářů:

  1. Jsem moc ráda, že tento seriál nakonec obnovili pro další řadu, byla by ho škoda, kdyby ho zrušili hned po první sérii. Souhlasím s tebou, že ženská hrdinka jako Peggy v komiksech hodně chyběla. A Jarvis je sympaťák, s Peggy se skvěle doplňují. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že jo! :) Myslela jsem, že taková správná ženská postava bude Nataša (Black Widow), ale v posledních Avengers ji totálně zkazili :(

      Vymazat
  2. O tomto seriálu jsem nikdy neslyšela.
    Narazila jsem na dobrou recenzi seriálu Sense8, chystám se to zhlédnout. Měla by to být pecka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak o Sense8 jsem zase neslyšela já :) Dej vědět, jaké to je.

      Vymazat
  3. Zatím zhlédnuty 4 epizody a líbí se mi to velice.

    OdpovědětVymazat
  4. Agent Carter mám vážně hodně ráda a dost mě baví. Peggy je prostě skvělá, Jarvise naprosto miluju a jejich interakce je takřka bezkonkurenční. (Zejména když jde o vtípky na účet Howarda.) Britové, no. :D Na druhou stranu na Howarda Starka jsem prostě alergická, je to arogantní a sebestřednej děvkař, což sice Tony kapku taky, ale ten se aspoň snaží bejt lepší... I když, možná jsem na něj jen vysazená kvůli tomu, jak v budoucnu zničí Tonymu psychiku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že se ti taky líbí! :)
      Howard Stark mě taky moc nebere, ale zase mi vyloženě nevadí. Pravda je, že moc nemusím ani Tonyho Starka (k Iron Manovi jsem se jako k jediné z Marvelovských linií zatím nepropracovala, viděla jsem začátek prvního dílu a vyloženě mě štval, tak jsem to vypnula).

      Vymazat