Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

pondělí 4. ledna 2016

Sherlock, Přízračná nevěsta: Kouzlo seriálu vymizelo?

Tak jsme rok čekali na pokračování toho skvělého seriálu Sherlock, od kterého automaticky požadujeme výborné herecké výkony a velmi dobrý, propracovaný scénář. A pak to přišlo: novoroční díl Přízračná nevěsta, ještě k tomu z viktoriánského Londýna. Dívala jsem se na to celé trochu nevěřícně  a s rozporuplnými pocity. A s myšlenkou, že už jde hlavně o vcelku neškodný exhibicionismus scénáristů a "chytré" narážky pro skalní fanoušky.



(Obsahuje spoilery v minimální míře, která by neměla ohrozit váš divácký zážitek.)

V Lodnýně na konci 19. století mají zapeklitý případ: žena se na výročí svatby oblékla za nevěstu a střílela po lidech, aby pak zabila sebe samu. Jenže brzy se na ulici objeví znovu, s dírou v hlavě, a zastřelí i svého manžela. To je přesně případ, u kterého by se pan Holmes nemusel nudit...  

Tahle moderní adaptace klasické doylovské série mi v prvních dvou sezónách opravdu sedla. Vlastně mě úplně uchvátila. Scénáře jsou geniální, herecké výkony skvělé (a to nejenom Benedicta Cumberbatche, ale taky mého oblíbeného Martina Freemana nebo třeba Amandy Abbington jako Mary, Uny Stubbs jako paní Hudsonové...), výprava je působivá. Obecně mě baví, když je klasická látka převedená do moderních reálií způsobem, který zachovává původní atmosféru (jako třeba u austenovských seriálů Lizzie Bennet Diaries nebo Emma Approved), a Sherlock se v tomhle ohledu opravdu povedl.

Ve třetí sérii už jsem ale začala mít pocit, že se to trošku vymyká. Je pravda, že je hodně těžké udržet laťku, která je nastavená hodně vysoko - mít stále nové originální náměty, udržovat asmoféru, psát dobré dialogy a dávat dostatek prostoru všem těm úžasným hercům. Ve třetí sérii se důraz přesunul od řešení případů ke vztahům: což nebylo špatné, pokud nelpíte na detektivním formátu (moji recenzi najdete na Nekultuře). Novoroční díl na mě oproti tomu působil tak trochu jako úlet.



Podívejte, jak jsme dobří!

Abych začala pozitivy: herecké výkony jako vždy vynikající a reálie mě hodně bavily. Viktoriánská doba je prostě zajímavá sama o sobě, ať už stylem oblékání, chováním nebo velkými společenskými změnami. S těmito aspekty jsem tedy spokojená, stejně jako s tradičně výborným humorem.

Co mi hodně vadí, je překombinovanost příběhu. Napasovat viktoriánský díl do moderního seriálu je problém a způsob, jakým to scénáristi Mark Gatiss a Steven Moffat vyřešili, mně nijak nenadchnul. Ale dobrá, kdybych chápala účel. Jenže ten já stále nechápu. Vůbec nevím, k čemu ten díl byl - kromě toho, že si tvůrci chtěli udělat viktoriánského Sherlocka. Případ přízračné nevěsty byl skvělý, hodně mě bavil a pointa taky nebyla formálně špatná (i když jsem ji odhalila o hodně dřív, než bych asi měla). Ale proč tam pořád tahají postavu Moriartyho? Ano, byl to naprosto geniální padouch, jeden z nejlepších záporáků, jaké jsem kdy v detektivách viděly. Ale proč je ve středu dění ještě o čtyři díly po tom, co oficiálně zemřel? Podle konce novoročního dílu předpokládám, že se k Moriartymu budou vracet i v další sérii. Smysl mi ale uniká: střípky příběhu se mi na konci nesložily do celistvé podoby. Opravdu není možné vymyslet další, jinou zápletku? Charles Augustus Magnussen, záporák posledního dílu třetí série, by byl výborným nástupcem Moriatyho -  místo toho ho upozadili vztahové záležitosti a zmizel v propadlišti Sherlockových rychlých úspěchů.

Přízračná nevěsta jako celek mi proto připadala jako čirý exhibicionismus scénáristů, kteří prostě neodhadli míru. Podívejte, umíme pracovat s několika časovými rovinami! A hele co udělá s Sherlockem závislost na drogách! A tady uděláme narážku na Reichenbašské vodopády (kterou jsem mimochodem nepochopila), protože tenhle moment jsme v druhé sérii tak trochu nevyužili. A podívejte, fandíme feminismu! (Moment se suffražetkami podle mě vyzněl úplně nepatřičně a pro některé možná až urážlivě.)



Seriál sám pro sebe modlou

Bohužel mám pocit, že se seriál dostal do stádia, kdy dělá popkulturní narážky sám na sebe: alternativní začátky v jiné době a přetváření již jednou použitých zápletek, které jsou vtipné jenom pro fanoušky, kteří znají díly nazpaměť. Pokud chce Sherlock zůstat chytrým, trochu geekovským seriálem, měli by se tvůrci přestat tvářit jako sekta a vrátit se k zápletkám, které průměrný divák pochopí na první zhlédnutí. Fanoušci jsou tak věrní, že dávají tvůrcům mezi díly a sériemi víc času, než by si mohly dovolit jiné seriály: což s sebou nese obrovskou zodpovědnost, aby výsledek stál za to.

Očekávání jsou vysoká (to je i můj velký problém) a naplnit je není lehké. I podle hodnocení českých diváků na CSFD je tenhle film hluboko pod svými možnostmi (76% pro Přízračnou nevěstu, zatímco seriál jako celek přesahuje 90%).
Doufám proto, že další díl(y) se vrátí k poctivému vyprávění zaměřenému na diváka, ne na předvádění dokonalosti jeho tvůrců.   

Moje hodnocení:
 



5 komentářů:

  1. No teda, tys mu dala! Upřímně, to feministické vyřešení zápletky bylo fakt divné, až jsem nemohla uvěřit, že tohle vážně do seriálu tahají. Ale jinak jsem si užila každý rozhovor mezi Sherlockem a Watsonem a byla jsem moc ráda za ty narážky, které jsou určené pro fanoušky. Ti jsou prostě členem klubu! Pokud to ostatní nechápou, ať se podívají na začátek seriálu, zas tak moc dílů přece nemá.

    OdpovědětVymazat
  2. A ještě mi připadalo, že tu viktoriánskou dobu dostatečně nevyužili. Myslela jsem, že budou aspoň mluvit jinak! Jediné, co se změnilo, bylo oblékání a drožky místo taxíků, což je podle mě docela málo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty reálie mně zrovna bavily. A ano, dialogy jsou celkem dobré (i když ne moc originální, když znovu přehrávají ty samé z prvních dílů, že...). Narážek pro fanoušky bylo na můj vkus moc - a ty feministky jenom podtrhly můj pocit, že je to prostě úlet.

      Vymazat
  3. Já se na to dneska chystám. Musím říct, že čtu hodně podobných názorů, tak jsem zvědavá, jestli z toho taky budu mít hlavu v pejru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi pár lidí říkalo, že se jim to nelíbilo - a jiní jsou hodně spokojení. Tak nevím :) Ale přeju ti, aby sis to užila! :)

      Vymazat