Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

sobota 5. srpna 2017

Když Manželovo tajemství změní váš život

Manželovo tajemství je první kniha, kterou jsem od Liane Moriarty četla - a opravdu jsem si ji užila. Propracované vztahy, živoucí postavy a plno nevyřčených věcí z minulosti... prostě velmi dobrý román.





Kniha sleduje zhruba týden v životě několika žen, které bydlí blízko sebe a jejich osudy jsou tak propletelné. Ve středu vztahové sítě stojí Cecilia, společenská a velmi schopná "dokonalá" matka, hospodyně, členka komunity a prodejkyně věcí do domácnosti. Cecilia náhodou najde v manželových věcech dopis, který nese na obálce její jméno a dodatek, že má být otevřen až po jeho smrti. Cecilia dlouho bojuje sama se sebou, zda ho otřevřít - a jeho obsah nakonec jí i její rodině převrátí život naruby... Kromě Cecilie ale sledujeme i život Tess, která utekla z Melbourne kvůli nevěře manžela, a také starší Rachel, která ani po letech nedokáže zpracovat smrt své dcery a má odtažitý vztah k synovi. Vztahy se proplétají, jejich příběhy se doplňují - a život každé z žen bude na konci týdne jiný, než byl dříve.

Největší předností knih od Moriarty je jednoznačně propracovanost a živost postav. Její styl psaní umožňuje sledovat myšlenky, asociace a momentální nálady, což neustále prohlubuje naši znalost postav, dává jim další a další rozměry, zabraňuje černobílému vidění. Úžasné také je, že dokáže stejně uvěřitelně vymodelovat psychiku puberťačky, ženy ve středních letech i postarší paní. A ano, ženy tady hrají hlavní roli, muži jsou sice klíčoví - ženy musí reagovat na jejich činy, jsou také často ve středu jejich světa - ale nemají zde tak propracovanou psychiku, nevidíme jim do hlavy tak, jako ženským postavám. To je podle mě také hlavní důvod, proč jde spíše o "ženské" čtení.

Druhým velkým kladem knihy je způsob, jakým pomalu odkrývá další a další informace, vykládá na stůl nové karty a občas trochu blafuje, aby nás udržela v napětí a aby se náš pohled na postavy stále vyvíjel. To mě hodně bavilo a nutilo mě to číst pořád dál. I když přiznávám, že závěr knihy mě nijak neposadil na zadek a možná jsem čekala o trochu lepší rozuzlení.

Třetí plus, zvláště pro ty, kdo hledají něco na čtení v angličtině, co není pekelně těžké - četla jsem originál a je to vážně jednoduchá angličtina, s menší slovní zásobou. Takže doporučuju.

Tak, po vší té chvále malé vysvětlení, proč jsem knize dala čtyři hvězdičky místo celých pěti. Asi hlavně kvůli pocitu, že ve mně z téhle knihy nic moc nezůstalo. Hodně jsem si užila její čtení - což je samo o sobě skvělé - ale něco tomu chybělo. Navíc vím, že se nejspíš budu příliš hrnout do dalších knih od Moriarty, protože mám takový pocit, že to bude všechno hodně podobné. Viděla jsem minisérii Sedmilhářky (hodně doporučuji!) a mám dojem, že by mě tehle žánr a styl brzo začal nudit. Nebo máte s touto autorkou jiné zkušenosti?

Každopádně Manželovou tajemství byl skvělý čtenářský zážitek. Doporučuji všem, kdo mají rádi vztahovky, které nejsou úplně prvoplánovité.

Moje hodnocení:

Žádné komentáře:

Okomentovat