Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

úterý 3. května 2016

Drž mě pevně, miluj mě zlehka: Na Fulghuma do divadla

Robert Fulghum je jednoznačně jedním z mých oblíbených autorů a svými "tanečními" knihami tenhle status ještě utvrdil. Kniha Drž mě pevně, miluj mě zlehka je nádherný povídkový román, u kterého si říkáte, že patří přesně do tištěné podoby: příběh se však povedlo překvapivě přirozeně převést i do divadelního představení, které uvádějí Městská divadla pražská.





Tančírna Century je tak trochu kouzelné místo. Scházejí se v ní lidé pohybově nadaní i "dřeva", různého věku i povahy, s odlišnou motivací. Spojuje je tanec - v tomto případě hlavně tango. Jejich příběhy se protínají právě na tanečním parketu (nebo okolo něj, u baru a v předsálí). Jednou z ústředních postav je Aristo Joyce, právník se zaměřením na autorská práva a umělecké prostředí, který tu možná napíše svoji divadelní hru. Ale postav je více: krásná nevidomá tanečnice, rázná barmanka, majitelka tančírny Hello Silvermanová snažící se tančírnu udržet, bezohledný právník, různí účastníci kurzu tanga...



Kniha Drže mě pevně, miluj mě zlehka je přesně ve fulghumovském duchu příjemná, optimistická až "motivační". Podobné pocity se povedlo přenést i do divadelního představení, i když příběh je do určité míry upraven. Naopak zde však přibývá nová dimenze, kterou je zvýrazněná role účastníků tanečního kurzu. Myslím si, že v tomhle je představení "přizpůsobeno" českému prostředí: většina Čechů někdy prošla tanečními a máme představu o tom, jak tyhle akce probíhají. Typologie tanečníků podle mě opravdu sedí, stejně jako počáteční nervozita, chování na parketu ("Nedívat se na nohy!") atd. Je to prostě výborně odkoukané a pokud jste do tanečních chodili, spíš si tyhle vtípky užijete.



Dalším kladem představení je, že se tu opravdu tančí. A hodně dobře, pokud mohu soudit. Herci předvádějí krásná tangová taneční čísla, při kterých vás prostě musí napadnout, že na tom tanci fakt něco je. A nejen to - tanec tu funguje jak výborný prostředek pro vyjadřování emocí (který může nahradit knižní popisy). Příjemným detailem je pak živá hudba.

Pokud máte rádi Fulghuma, tanec nebo prostě dobré divadlo, běžte se podívat do Městských divadel pražských. Na tomto představení jsem byla už dvakrát a ohromně jsem se bavila. Anebo si přečtěte knihu s nádhernými ilustracemi od Fulghumovy manželky, se kterou se v tančírně seznámil. (Na oficiálním webu si ji můžete zadarmo stáhnout v angličtině pod názvem If You Love Me Still, Will You Love Me Moving?, stejně jako si zde můžete stáhnout Argentine Tango Chronicles o příhodách, které Fulghum zažil, když se jel do Argentiny učit tango).

Chtěla jsem zakončit článek nějak duchaplně, ale - znáte ten pocit, když máte něco tak moc rádi, že nevíte, co přiléhavého o tom povědět? Prostě, Fulghum je srdcovka. A příběhy z tančírny Century podle mě patří k tomu nejlepšímu, co jse od něj četla. Před časem mě jeho knihy dokonce přiměly, abych znovu začala chodit tančit, jak už jsem tu jednou psala - o jaké knize tohle můžete říct? Lepší ode mě doporučení nedostanete. 

Máte taky rádi Fulghumovy příběhy? Doporučíte mi nějakou dobrou "taneční" knihu?



 

4 komentáře:

  1. Nádherný článek, Leni. Do Fulghuma se chci už dlouho pustit, co bys doporučila na začátek? I divadelní hra mě dost zaujala, ale nevím, jestli budu mít příležitost do divadla zajít. Uvidíme, každopádně na nějakou jeho knihu se určitě chystám, za Ti budu vděčná za tip :)
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      Od Fulghuma je úplně největší klasika Všechno, co potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. To je pro něj typický styl: krátké eseje, spíš zamyšlení o každodenním životě, krátké skeče. Pokud bys chtěla něco spíš klasicky románovitého, pak Drž mě pevně, miluj mě zlehka bude pro tebe. Ještě napsal myslím románovou trilogii Třetí přání: ale přiznávám, že jsem první díl odložila, nebavil mě. Plánuju mu dát ještě jednu šanci, ale zatím jsem se k tomu nedostala. Snad se ti něco od něj bude líbit :)

      Vymazat
    2. Leni, nevím, jestli si to zaregistrovala, ale (mám takový dojem), že 30.6. by měl mít Fulghum na Náplavce něco na způsob autorského čtení, pokud máš zájem, našla jsem to na FB, tak na to kdyžtak mrkni :)
      https://www.facebook.com/events/847986932001668/

      Vymazat
    3. No vida, díky za info! :)

      Vymazat