Dobrodružné výpravy do světů knih, filmů a seriálů. Bezpečný návrat není zaručen.

středa 29. října 2014

The Newsroom: Zprávy, vztahy... ale hlavně ty zprávy



Novináři, televizní zpravodajství, reálné kauzy = seriál. Zní to jako neobvyklá rovnice, u které přemýšlíte, jestli opravdu může fungovat. Autor Aaron Sorkin pro HBO spojil aktraktivní prostředí elitních novinářů, zajímavé postavy a kvalitní humor, a výsledkem je chytrý seriál. 


Hned na začátku musím říct, že jsem zhlédla zatím jenom první sérii - takže následující text berte spíš jako poznámky o mých postřezích. HBO zatím odvysílala první dvě sezóny a na obrazovky brzy dorazí poslední třetí série (sezóna začne konkrétně 9. listopadu dílem s názvem Boston). Pořádnou recenzi na celý seriál můžete čekat někdy v době, kdy se mi podaří zhlédnout aspoň první dvě sezóny. (Ale přiznejte, není to úleva, že jednou nepíšu o Batmanovi...?)

Láska na první pohled

Hned po první scéně (ve které hlavní hrdina vysvětluje, proč už Amerika není nejlepší zemí na světě) mi bylo jasné, že tenhle seriál budu milovat. 

Will McAvoy (Jeff Daniels) je hvězda televizního zpravodajství na kabelové televizi ACN. Jeho tým dělal klasické zpravodajství, které lidi chtějí vidět: přírodní katastrofy, politické přešlapy, vděčná témata. Pak ale přichází nový výkonná producentka Mackenzie McHale (Emily Mortimer) a přemluví Willa, aby společně překopali celý koncept a začali dělat seriózní zprávy doplněné o kontext a názory. Vypadá to trochu jako pohádka s dobrým koncem - kdyby ovšem nezačali vadit důležitým lidem a kdyby mezi Willem a Mackenzie nebyla společná minulost, která jim neustále šlape na paty. 


Moje fascinace tímhle seriálem samotřejmě z části pramení z toho, že mě zajímá novinářské prostředí obecně, takže se mě osobně dotýkají dilemata kvalitního obsahu versus sledovanosti, novinářské etiky a dalších.  Ale pokud jsou vám tyhle věci ukradené, pořád jsou tu politické otázky a dobře napsané vztahové propletence.  Můžete si vybrat, se kterou postavou budete sympatizovat: je tu nepříliš sociálně zdatná ekonomka Sloan, dva celkem sympatičtí producenti Jim a Don, trochu trhlá asistentka producentky Maggie (která je podle mě dost nesnesitelná), snaživý mladý nerd...

Ztraceni bez překladu

Musím přiznat, že jsou pro mě všechny ty americké reálie občas trochu matoucí - třeba politické debaty o dodatcích americké ústavy jdou fakt mimo mě, a bez českých titulků bych byla ztracená úplně. Na druhou stranu to vyvažují díly zaměřující se na kauzy známé i nám - reportáže z Káhiry během revoluce, zabití Usámy Bin Ládia, krize v Mexickém zálivu. Navíc je tu dost zajímavý boj mezi redakcí, která chce dělat co nejkvalitnější zprávy, a vlastníky televize, kterým jde o sledovanost a o to, aby někoho příliš neurazili.
Další menší nevýhoda pro mě jako středoevropského diváka je, že scénář prostě jede v "americkém" stylu. Tak třeba hlavní postava, moderátor a šéfeditor Will, je na první pohled něco jako doktor House v nějlepší formě - až na to, že pod tou tvrdou slupkou se skrývá citlivá povaha a v jednu chvíli se dokonce začínají vytahovat jeho traumata z dětství. Konkrétně tedy na terapii. Už chápete, co myslím tím americkým stylem...?
I tak je The Newsroom jedním z nejlepších seriálů, na které jsem v poslední době narazila (nebo k němu byla přitáhnutá kamarádkou Marcelou, která ho správně odhadla jako moji krevní skupinu). Opravdu doufám, že další díly udrží vysokou kvalitu - a že se brzy budu moct ozvat s dalším pochvalným článkem.


Jak moc mám ráda tenhle seriál:

 


 

Žádné komentáře:

Okomentovat